۱۰ ماده غذایی ضد سرطان (تصویری)

۱۰ ماده غذایی ضد سرطان (تصویری)

معرفی تصویری 10 ماده خوراکی بسیار مفید ضد سرطان

1.گوجه فرنگی

رنگ صورتی یا قرمز میوه هایی مانند گوجه فرنگی، هندوانه، انبه و گریپ فروت به دلیل وجود مواد کاروتنوئیدی به نام لیکوپن می باشد.این آنتی اکسیدان قوی همراه با سایر ترکیبات وابسته دارای خاصیت ضد سرطانی می باشند.

 

۱۰ ماده غذایی ضد سرطان (تصویری)

 

این خاصیت در هنگام مصرف محصولات فرآوری شده گوجه فرنگی مانند سس گوجه فرنگی و آب گوجه فرنگی افزایش می یابد.زیرا ترکیبات طبیعی موجود آزاد شده و به راحتی توسط بدن جذب می شوند.آنتی اکسیدان احتمال شروع سرطان را از بین می برد و آنتی اکسیدان موجود در گوجه فرنگی نیز دارای این ویژگی می باشد.

ترکیبات موجود در گوجه فرنگی تکثیر سلول های سرطانی سینه، رحم و ریه را متوقف می کنند.گوجه فرنگی نظر پژوهشگران سرطان پروستات را به خود جلب کرده است، زیرا لیکوپن و ترکیبات وابسته به آن در بافت پروستات تجمع پیدا کرده و افزایش آنها باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات می شود.

محققان اثر رژیم های غذایی مختلف را بر روی پیشرفت بیماری ها بررسی کرده اند .در این مقایسه مشخص شد که رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی درکاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، پانکراس و معده نقش دارد.

مطالعات انجام شده بر روی گروه بزرگی از مردان برای مدت زمان ۶ سال نشان داد در افرادی که بیشترین میزان محصولات گوجه فرنگی مانند گوجه فرنگی پخته، سس گوجه فرنگی و آب گوجه فرنگی را مصرف می کردند خطر ابتلا به سرطان پروستات ۳۵%کاهش داشت.تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

 

2.انگور

انگور و آب انگور هر دو منبع غنی از resveratol نوع خاصی از ترکیباتی به نام پلی فنل میباشد.پوست انگور حاوی بیشترین مقدار از این ماده می باشد.انگور قرمز و ارغوانی رنگ نیز در مقایسه با انگور سبز بیشترین میزان resveratrol را دارند.کشمش و مربای انگور کمترین میزان این ماده شیمیایی را دارا هستند.

 

۱۰ ماده غذایی ضد سرطان (تصویری)

 

محققان دریافته اند که پلی فنل ها دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند.این مواد قادر به پیشگیری سرطان می باشند.پلی فنل ها رشد سلول های سرطانی را کاهش داده و از تشکیل غدد سرطانی در کبد ، معده و غدد لنفاوی جلوگیری می کنند.همچنین مرگ ناشی از سرطان خون را به تعویق می اندازند.

تحقیقات نشان میدهد که resveratrol از پیشرفت سرطان سینه، پوست و خون در هر سه مرحله آغازین، میانی و پیشرفته بیماری جلوگیری می نماید.

 

3.سبزیجات چلیپایی

این گروه از سبزیجات شامل کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و …می باشند.این دسته از مواد غذایی حاوی ترکیباتی مانند گلوکوسینولات، کرامبن، کربونیل-۳-ایندول و به ویژه ایزوتیوسیانات هستند که باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می شوند.بررسی ها نشان می دهد که این مواد در تنظیم سیستم پیچیده آنزیم های بدن که قدرت دفاع بدن را در برابر سرطان افزایش می دهند، نقش موثری دارند.

 

۱۰ ماده غذایی ضد سرطان (تصویری)

 

ترکیبات موجود در این سبزیجات قادر به توقف رشد سلول های سرطانی مربوط به پستان، رحم، ریه، کبد، معده و راست روده می باشند.همچنین خطر ابتلا به سرطان پروستات و مثانه را کاهش میدهند.

تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد اما بررسی های اولیه نشان میدهد که رژیم غذایی غنی از این مواد غذایی می تواند تاثیرات مثبتی را بر روی متابولیسم سلول ها داشته باشد که ممکن است باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان شوند.

 

4.حبوبات

عدس ، لوبیا و سایر حبوبات دارای موادی هستند که نقش پیشگیری از سرطان را دارند.این مواد سلول ها را در برابر یک نوع خطر ژنتیکی که می تواند منجر به بروز سرطان شود محافظت می کنند.

 

۱۰ ماده غذایی ضد سرطان (تصویری)

 

حبوبات غنی از فیبر می باشند.رژیم غذایی غنی از فیبر خطر ابتلا به سرطان سینه، پانکراس و روده را کاهش میدهد.مواد موجود در حبوبات از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری کرده و رشد غدد سرطانی را در بافت های مختلف کاهش می دهد، مانع از تقسیم سلول های سرطانی شده و از آزاد شدن موادی به نام پروتئاز که باعث نابودی سلول ها می شوند

جلوگیری می کند.بررسی انجام شده بر روی ۳۲۳۷ مرد از نژادهای مختلف نشان می دهد در افرادی که بیشتر از حبوبات در رژیم غذایی شان استفاده کرده بودند خطر ابتلا به سرطان پروستات ۳۸%کاهش داشت.

 

5.سبزیجات پهن برگ

اسفناج، کلم برگی، کاهو و چغندر منابع غنی از فیبر بوده و حاوی طیف وسیعی از کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها می باشند.کاروتنوئیدها با داشتن فعالیت آنتی اکسیدانی از بروز سرطان جلوگیری کرده و از فعالیت رادیکال های آزاد قبل از اینکه به بدن صدمه بزنند جلوگیری می کنند.

 

۱۰ ماده غذایی ضد سرطان (تصویری)

 

پایین بودن سطح کاروتنوئیدها در خون ناشی از کمبود میوه جات و سیزیجات در رژیم غذایی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.محققان دریافته اند کاروتنوئیدهای موجود در سبزیجات پهن برگ میتواند از رشد سلول های سرطانی مربوط به پوست، معده و ریه جلوگیری کند.

این بررسی ها نشان می دهد که مصرف این گونه سبزیجات در رژیم غذایی باعث کاهش ابتلا به سرطان سینه در زنان و کاهش سرطان ریه در افراد سیگاری می شود.طبق گزارش انجمن بهداشت زنان در آمریکا، داشتن یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات پهن برگ خطر ابتلا به سرطان تخمدان را ۴۴%کاهش میدهد.

 

6.خانواده توت ها

این گروه از مواد غذایی منابع شناخته شده ویتامین C و مواد فیبری هستند و یک رژیم غذایی حاوی این دو ماده باعث کاهش ابتلا به سرطان می شود.از میوه های این گروه توت فرنگی و تمشک از نظر داشتن Phytic acid غنی بوده که ماده ضد سرطان پوست، مثانه، ریه، مری و پستان می باشد.

 

۱۰ ماده غذایی ضد سرطان (تصویری)

 

این ماده فتوشیمیایی به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده ، با Carcinogen–ماده مولد سرطان-مقابله کرده و از تکثیر سلولهای سرطانی جلوگیری می کند.توت فرنگی دارای طیف گسترده ای از خانواده فلاونوئیدها است که یک ماده ضد سرطان میباشد.زغال اخته نیز حاوی ترکیبات فنلی به نام آنتوسیانیدین است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.

 

7.غلات سبوس دار

غلات سبوس دار Whole grains شامل هر سه قسمت پوسته، جوانه و اندوسپرم می باشند.دانه غله تصفیه شده تنها شامل اندوسپرم نشاسته ای بوده و جوانه و پوسته جداسازی شده اند.برنج قهوه ای رنگ دارای سبوس می باشد در صورتیکه در برنج سفید سبوس جداسازی شده است.

 

۱۰ ماده غذایی ضد سرطان (تصویری)

 

سایر منابع غذایی غلات سبوس دار شامل نان گندم، ماکارونی و غلات صبحانه ، ذرت بو داده، بلغور گندم ، ذرت و نان ذرت می باشد.

غلات سبوس دار از نظر فیبر، ویتامین و مواد معدنی غنی می باشد همچنین شامل ترکیبات ضد سرطان مانند انواع فیبرهای محلول و غیرمحلول، آنتی اکسیدان، فنل ها و فیتو استروژن میباشد.به علت داشتن دامنه وسیعی از مواد ضد سرطانی رژِیم غذایی غنی از غلات سبوس دار خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده

و به خصوص سرعت رشد سرطان سینه را کنترل می کند.طبق تحقیقات انجام شده احتمال ابتلا به سرطان در افرادی که بیشتر از این مواد در رژیم غذایی خود استفاده کرده بودند نسبت به سایرین ۳۴%کاهش داشت.

 

8.سویا

محصولات سویا شامل شیر سویا، دانه سویا، کره سویا ، برگر سویا و…می باشد.مواد فعال موجود در سویا که دارای اثر ضد سرطانی می باشد ایزوفلاون، اسید فنولیک و فیتواسترول می باشد.

 

۱۰ ماده غذایی ضد سرطان (تصویری)

 

مصرف سویا از بروز سرطان مثانه، رحم، معده و ریه جلوگیری میکند.رژیم غذایی غنی از سویا می تواند اثر شیمی درمانی و پرتودرمانی را بر روی سلول های سرطانی سینه و رحم افزایش دهد.

سویا دارای ترکیباتی است که فعالیت شبهه هورمونی دارند که در شرایط خاص میتوانند عملکرد هورمونی داشته و یا اثر هورمونی را از بین ببرند.به دلیل این پیچیدگی، بیشتر مطالعات، نقش سویا را در مورد سرطان های هورمونی مانند سرطان سینه و پروستات بررسی می کند.طبق تحقیقات انجام شده سویا از رشد سرطان پروستات جلوگیری می کند.

بررسی های انجام شده طی مدت 20 سال بر روی مردانی که شیر سویا را بیش از یک بار در روز مصرف کرده بودند نشان داد خطر ابتلا به سرطان پروستات در این گروه در مقایسه با افرادی که شیر سویا مصرف نکرده بودند 70%کاهش داشت.رژیم غذایی غنی از سویا متابولیسم بافت سینه را تغییر داده که می تواند اثر ضد سرطانی داشته باشد.

طبق نظر پژوهشگران مصرف سویا در سنین جوانی می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.این ماده در دوران یائسگی اثر کمتری دارد.

 

9.تخم بذرک

تخم بذرک یک دانه روغنی است حاوی مواد استروژن گیاهی که می تواند اثر شبهه استروژنی در بدن داشته باشد.این خصوصیت باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.این ماده غذایی حاوی اسید چرب امگا ۳ نیز می باشد که اثر ضد سرطانی داشته و باعث کاهش کلسترول می گردد.

 

۱۰ ماده غذایی ضد سرطان (تصویری)

 

10.چای سبز

از زمان های قدیم چای به عنوان نوشیدنی و دارو استفاده می شد.چای سبز و سیاه هر دو شامل عناصر فعال بی شماری شامل پلی فنل و فلاونوئیدها هستند که آنتی اکسیدان به شمار می رود.

 

۱۰ ماده غذایی ضد سرطان (تصویری)

 

یک گروه از فلاونوئیدها به نام Catechine خاصیت ضد سرطانی دارد.چای منبع خوب این ماده به شمار می رود و مقدار آن در چای سبز 3 برابر چای سیاه می باشد.

زاز پیشرفت سرطان کبد، پروستات، ریه، پوست و دستگاه گوارش جلوگیری می کند.همچنین مصرف چای سبز خطر ابتلا به سرطان مثانه، معده و پانکراس را کاهش می دهد.مصرف منظم چای سبز (۳ فنجان یا بیشتر در روز)بر روی سرطان سینه در مراحل ابتدایی اثر درمانی دارد.
باید به این نکته توجه داشت که مصرف زیاد چای سبز میتواند بر روی داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین اثر متقابل داشته باشد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان