ramazan
ramazan

این دختر طراح را از چوبه دار نجات دهید!

مجموعه : اخبار
این دختر طراح را از چوبه دار نجات دهید!
رضا کیانیان، رویا تیموریان، جمشید مشایخی و رخشان بنی‌اعتماد و بهاره رهنما از جمله هنرمندانی بودند که در این جلسه حاضر بودند و درخواست بخشش کردند. آنها از اولیای‌دم خواستند با توجه به گذشت هفت‌سال از موضوع و جوان‌بودن ریحانه بخشش را به‌جای قصاص انتخاب کنند.
 
به گزارش خبرنگار ما، ریحانه متهم است هفت‌سال قبل دست به قتل زد. جلسه صلح و سازش دیروز در حالی برگزار شد که حکم قصاص او توسط دیوانعالی کشور تایید شده است. ریحانه وقتی در جلسه حاضر شد از اولیای‌دم خواست او را به خاطر مادرش ببخشند.

این قتل تیر ماه سال 86 در آپارتمانی در حوالی خیابان شهید مطهری اتفاق افتاد. ماموران با حضور در صحنه جرم و بررسی‌های مقدماتی دریافتند مقتول محمدرضا نام داشت و متخصص زیبایی و جراحی پلاستیک بود.

همچنین معلوم شد او در روز حادثه با یک طراح داخلی برای تغییر دکوراسیون منزل خود و تبدیل آنجا به محل کار قرار ملاقات داشت. در بازرسی صحنه جرم، آثار حضور زنی مشاهده شد اما با بررسی جراحت وارده به مقتول احتمال واردشدن ضربه توسط یک مرد نیز وجود داشت.

با مرور مکالمات تلفنی مقتول مشخص شد دختری به نام ریحانه که همان طراح داخلی بود با مقتول از یک هفته قبل آشنا بوده و برای آن روز با او قرار ملاقات داشت. به این ترتیب ریحانه بازداشت شد و به قتل محمدرضا با واردکردن ضربه چاقو به کمر او اعتراف کرد.

متهم مدعی شد روز حادثه برای تغییر کاربری منزل مقتول به مطب، به خانه وی رفت و مشغول بررسی آنجا بود اما در نهایت به خاطر دفاع از خود مجبور به واردآوردن ضربات چاقو به پزشک میانسال شد و او را به قتل رساند.

ریحانه ادعای دفاع مشروع را در دادگاه نیز مطرح کرد اما قضات رسیدگی‌کننده به این پرونده این موضوع را قبول نکردند چراکه مقتول زمان قتل در حال نماز خواندن بود و نمی‌توانست برای ریحانه خطری ایجاد کند، هرچند ریحانه در آخرین دفاعیاتش گفت امکان فرار نداشت و چاره‌ای به‌جز واردکردن این ضربات نبود در نهایت رای بر قصاص این دختر صادر شد و پرونده مراحل قانونی خود را نیز طی کرد و در نهایت به اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده‌ شد.

اینگونه بود که نام ریحانه در فهرست اعدامیان قرار گرفت. روز گذشته جمعی از هنرمندان سینما و تئاتر برای جلب رضایت اولیای‌دم به دادسرای جنایی تهران رفتند و در جلسه صلح و سازش که قرار بود مسوولان اجرای حکم با اولیای‌دم داشته ‌باشند شرکت کردند.

در ابتدای این جلسه حاجی معاون دادستان تهران از اولیای‌دم خواست در مورد اجرای حکم قصاص بیشتر فکر کنند و در صورتی که می‌توانند، رضایت دهند اما اولیای‌دم بر اجرای حکم اصرار کردند و گفتند فقط خواهان قصاص هستند.

رضا کیانیان، رویا تیموریان، جمشید مشایخی و رخشان بنی‌اعتماد و بهاره رهنما از جمله هنرمندانی بودند که در این جلسه حاضر بودند و درخواست بخشش کردند. آنها از اولیای‌دم خواستند با توجه به گذشت هفت‌سال از موضوع و جوان‌بودن ریحانه بخشش را به‌جای قصاص انتخاب کنند. با این حال اولیای‌دم قبول نکردند و خواستار اجرای حکم قصاص شدند. در پایان جلسه و قبل از اینکه اولیای‌دم صورت جلسه را امضا کنند و از سالن اجتماعات دادسرای جنایی خارج شوند ریحانه چند جمله‌ای خطاب به آنها گفت.

او اظهار کرد: من مرتکب قتل شدم و اتهام را هم قبول دارم. خواهش می‌کنم من را به خاطر مادرم ببخشید. ریحانه که به‌شدت گریه می‌کرد، گفت: هفت سال است در زندان خیلی سختی می‌کشم. خواهش می‌کنم از اجرای حکم قصاص صرف نظر کنید و من را ببخشید بیشتر از من مادرم در عذاب است.

عبد‌الصمد خرمشاهی وکیل مدافع ریحانه درباره این جلسه به خبرنگار ما گفت: اولیای‌دم بسیار اصرار داشتند که ریحانه قاتل نیست. آنها می‌گفتند ریحانه می‌داند قاتل کیست و باید او را معرفی کند. در این هنگام من از آنها خواستم با توجه به اینکه خودشان به این باور نرسیده‌اند که ریحانه مرتکب قتل شده حکم را اجرا نکنند. هنرمندان نیز تلاش زیادی کردند و صحبت‌های زیادی با اولیای‌دم کردند تا آنها را قانع کنند که قصاص ریحانه چاره‌ساز نیست.

 خرمشاهی گفت: هرچند اولیای‌دم درخواست قصاص را یک‌بار دیگر تکرار کردند و مادر و فرزندان مقتول گفتند حاضر به گذشت نیستند اما بعد از جلسه و خروج آنها از سالن اجتماعات برادر مقتول که نقش موثری هم در خانواده دارد دوباره برگشت و یک‌بار دیگر با هم صحبت کردیم.

البته من می‌دانم که خانواده مقتول خیلی سختی کشیده‌اند و این قتل زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده‌ است اما قصاص چیزی را عوض نمی‌کند. در صحبت‌هایی که با برادر مقتول داشتیم هم به این نکته اشاره کردیم او یک‌بار دیگر خواست تا ریحانه واقعیت‌ها را بگوید جالب است که به گفته مسوولان اجرای احکام این اولین‌بار است که متهمی بر گناهکاربودن خود مصر است و درخواست بخشش می‌کند اما اولیای‌دم اصرار بر قاتل‌نبودن او دارند.

وی گفت: با توجه به صحبت‌هایی که با برادر مقتول کردیم بسیار امیدوار هستیم که این پرونده ختم به خیر شود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان