تصویر متحرک از زحمتی که بر باد رفت !!! دومینو عجیب

تصویر متحرک از زحمتی که بر باد رفت !!! دومینو عجیب

تصویر متحرک دومینو، زحمتی که بر باد رفت!!!

 

 دومینو جذاب ترین بازی فکری که با ساعتها زحمت، دقت و حساسیت زیاد ساخته می شود و در کمتر از چند ثانیه فرو می ریزد!

در تصویر زیر کوهی از دومینوهای چیده شده که با دقت و ظرافت روی هم سوار شده اند و ساعتها زمان برده تا ساخته شود به یکباره خراب می شود!

 

تصویر متحرک از زحمتی که بر باد رفت !!! دومینو عجیب

 

دومینو چیست؟ تاریخچه و انگیزه اختراع این بازی هیجانی و عجیب!

 

تصویر متحرک از زحمتی که بر باد رفت !!! دومینو عجیب

 

دومینو که اولین بار توسط چینی ها و سپس توسط یک ملوانان انگلیسی ابداع شد. ملوانی که در سفرهای خود به دنبال سرگرمی برای اوقات فراغت بود.

بازی دومینو شامل مهره هایی به شکل مستطیل است و با قواعد خاص خود بین چند نفر بازی شروع میشود.

اما دومینویی که این روزها سازه های بسیار شگفت انگیزی را از خود به نمایش می گذارند تنها شامل چیدمان قطعات ریز و درشتی هستند که با نقشه ی اولیه توسط افراد علاقمند و البته باهوش ساخته می شود همانند تصویر متحرک بالا.

می توان گفت مهندسانی که این نوع سازه های بسیار حیرت انگیز را می سازند با یک حرکت کمتر از صدم ثانیه این سازه های دیدنی را فرو می ریزند.

 

ویژگی و شناخت دومینوها

سه نوع دومینو با اصطلاحات متفاوت داریم:

  1. تئوری دومینو
  2. بازی دومینو
  3. دومینوهای سازه ی

تئوری دومینو چیست؟

معمولا فراگیر شدن حرکت دمکراسی خواهی و مردمی با لفظ دومینو بیان می شود، اما تئوری دومینو در مباحث علوم سیاسی و روابط بین الملل تعریفی علمی خاص خود را دارد.

تئوری دومینو به ویلیام بولیت 1947 باز می گردد. او سفیر ایالات متحدۀ آمریکا در مسکو بود که ترس و هراس از ایجاد کمونیسم یکپارچه که از روسیه نشأت گرفته و تمامی دنیا را از طریق چین و جنوب شرقی آسیا احاطه نموده را بیان نمود.

اما ونیز جغرافی دان در سال 1945 دیدگاه اندیشمندانه تری را برای توجیه دخالت آمریکا در جنوب و شرق آسیا ارائه نموده بود.

والتر روستاو و ماکسول تیلر نیز از اصلی ترین طرفداران تئوری دومینو و از جمله تبلیغ کنندگان آن در دولت کندی بودند.

دومینوهای سازه ای

 

تصویر متحرک از زحمتی که بر باد رفت !!! دومینو عجیب

تصویر متحرک از زحمتی که بر باد رفت !!! دومینو عجیب

 

دومینو در واقع سقوط رشته ای از دومینوهاست که در وضعیتی آرام، ناپایدار و متقارن قرار گرفته اند و به عکس العمل آنها و به آشفتگی موجود و سازه ی آن بستگی دارد.

انرژی و پتانسیل به واسطه قرار گرفتن هر یک از مهره ها بر روی زمین از قسمت تحتانی تقسیم شده و هر یک از مهره ها به گونه ای قرار گرفته اند که در هنگام سقوط به مهرۀ بعدی برخورد می نمایند.

به همین خاطر این اصطلاح در علوم سیاسی به کار می رود.

سن بازی دومینو

 

تصویر متحرک از زحمتی که بر باد رفت !!! دومینو عجیب

 

دومینو و سازه های بسیار جذاب و متفکرانه ی آن محدودیت سنی و جنسیت ندارد. از کودکان 3 ساله تا علاقمندان با رده های سنی بالا و متفاوت می توانند در نهایت لذت و آرامش با سازه های دومینو فکر و هوش خود را محک بزنند.

دومینو باعث تمرکز بیشتر، تقویت هوش، هماهنگی بین چشم و دست، تقویت هوش فضایی، تجسمی و هندسی، تقویت حرکات ریز دست و انگشتان و روحیه همکاری در صورت کار گروهی.

هدف از معرفی و شناخت بازی دومینو این است که؛ در اوقات فراغت خود و فرزندانتان یک برنامه ریزی خوب برای بازی های فکری مثل دومینو داشته باشید و از چیدمان طرحهای زیبای دومینو در کنار عزیزانتان لذت ببرید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان